Informacja dotycząca prawidłowego postępowania z odpadami
W związku z trwającym sezonem grzewczym przypominamy, że obowiązuje całkowity zakaz spalania odpadów w indywidualnych urządzeniach grzewczych. Spalanie odpadów w niskich temperaturach niesie za sobą ogromne zagrożenie dla zdrowia ludzi, jak również dla środowiska przyrodniczego.
Podstawowymi aktami regulującymi sposób postępowania z odpadami komunalnymi na terenie nieruchomości tworzącymi system obowiązków i zakazów są:
- ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 z późn. zm.);
- ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 399);
- regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, będący aktem prawa miejscowego.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 i 3b ustawy z dnia 13 września 1996r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 399) właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku między innymi poprzez:
- zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz sposobem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1 (art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy);
- pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi (art. 5 ust. 1 pkt 3b ustawy).
Obowiązki właścicieli w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości szczegółowo określa rozdział 2 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wojkowice przyjętego uchwałą Rady Miasta Wojkowice Nr XVIII.168.2020 z dnia 17 lutego 2020 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wojkowice (t.j.: Dz. Urz. Woj. Śl. z 2022 r. poz. 5984). Obowiązki te dotyczą między innymi selektywnego zbierania poszczególnych frakcji odpadów komunalnych.
Przypominany również, że zgodnie z przyjętą w dniu 7 kwietnia 2017 roku przez Sejmik Województwa Śląskiego Uchwałą Nr V/36/1/2017 w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląskiego ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw (Dz. Urz. Woj. Śl. z 2017 r. poz. 2624) od 1 września 2017 roku w urządzeniach grzewczych zakazane jest stosowanie:
- węgla brunatnego oraz paliw stałych produkowanych z wykorzystaniem tego węgla,
- mułów i flotokoncentratów węglowych oraz mieszanek produkowanych z ich wykorzystaniem,
- paliw, w których udział masowy węgla kamiennego o uziarnieniu poniżej 3 mm wynosi więcej niż 15% (drobnych miałów),
- biomasy stałej, której wilgotność w stanie roboczym przekracza 20%.
Zgodnie z treścią art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 399) kto nie wykonuje obowiązków wymienionych w art. 5 ust. 1 lub 1a ustawy podlega karze grzywny. Karze określonej w ust. 2 podlega także ten, kto nie wykonuje obowiązków określonych w regulaminie.
Nadto, zgodnie z art. 191 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 z późn. zm.). Kto, wbrew przepisowi art. 155, termicznie przekształca odpady poza spalarnią odpadów lub współspalarnią odpadów podlega karze aresztu albo grzywny. Termiczne przekształcanie odpadów prowadzi się wyłącznie w spalarniach lub we współspalarniach odpadów.
Niezależnie od powyższego przypominamy, że na właścicielu lub zarządcy obiektu ciąży ustawowy obowiązek poddawania okresowym kontrolom stanu technicznego przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych), które winny być prowadzone przez osoby posiadające stosowne kwalifikacje (art. 62 ust. 1 pkt 1 lit.c Prawa budowlanego).